dwaalmateriaal

Dwaal jij met mij mee? Hieronder vind je een verzameling beeldmateriaal en literatuur waarop ik mijn visie heb gebouwd, bedoeld om te prikkelen en te inspireren.

dwaalvogel

Rondom Cornelis Verhoeven

Rondom Cornelis Verhoeven

[MET PODCAST] Joop Berding –“Een opvoeding die er doelbewust en gericht op uit is, mensen te vormen naar een kunstmatig, uniform en omschreven model om ze vervolgens in te zetten voor een concreet of nuttig doel of er gladde conformisten …
Moraal

Moraal

[MET PODCAST] Hanno Sauer – “Laat u mij een verhaal vertellen. Zullen we nog van elkaar houden als het uit is?” (p.9) Wat maakt ons tot morele wezens? Hoe weten we wat het juiste is? En bestaan er in deze …
Ik ben ook een mens

Ik ben ook een mens

Joop Berding – Opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt “Leraren, of breder: het onderwijs, heeft een zekere ‘luwte’ nodig om, los van de huidige, steeds sterkere economische, politieke en maatschappelijke druk hun werk te kunnen …
Een geschiedenis van de westerse wijsbegeerte

Een geschiedenis van de westerse wijsbegeerte

[COLLEGE] – Johan Braeckman – Zéér boeiende en toegankelijke collegereeks voor de liefhebber van filosofie! Al minstens 5000 jaar worstelt de mensheid met fundamentele vragen over het leven. Cruciale vragen over ons bestaan en ons wezen worden sinds het begin …
Moral Tribes

Moral Tribes

[MET VIDEO] Joshua Greene – “Rights are not for making argument; they’re for ending arguments.”(p. 350). ‘After two and a half millennia, it’s rare to come across a genuinely new idea on the nature of morality, but in this book …
Gevormd of vervormd?

Gevormd of vervormd?

[MET PODCAST] Jan Bransen – “Ons onderwijsbestel…is gebaseerd op een incoherent idee, het idee dat leren voorafgaat aan leven…” (p. 25) Het onderwijs vormt niet: het vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Neem de aanname dat je …
De opkomst van het Oosten

De opkomst van het Oosten

[MET PODCAST] Haroon Sheikh – “Het grote gevaar is dat we ons best niet meer doen om anderen te begrijpen, maar wel meteen een oordeel klaar hebben.” (p.11) De opkomst van het Oosten is een onorthodox boek over de geopolitieke …
Levenslessen van meester Kanamori

Levenslessen van meester Kanamori

[MET VIDEO] Toshirō Kanamori – Als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig. De Japanse leraar Kanamori – bekend van de documentaire Children Full of Life – kwam op uitnodiging van NIVOZ in september 2012 naar Nederland. De film …
Wereldgericht Onderwijs

Wereldgericht Onderwijs

[MET PODCAST] Gert Biesta – “… door in te zien dat de vraag van het subject-zijn van de leerling de echte basis van het onderwijs is en niet slechts een toetje. “ (p. 26) Onderwijs is niet alleen bedoeld om …
Niet voor de winst

Niet voor de winst

Martha Nussbaum – “Het cultiveren van medeleven vormt een essentieel onderdeel van de beste moderne ideeën over democratisch onderwijs.” (p. 130) Een overtuigend manifest tegen de vereconomisering van het onderwijs. In het onderwijs heeft zich in de laatste decennia een …
Aan het werk met Hannah Arendt

Aan het werk met Hannah Arendt

Joop Berding – “…leraren ‘staan’ voor de wereld, ze presenteren en re-presenteren deze in de school en wijzen het kind op de wereld.” (p. 50) Het werk van de politiek denker Hannah Arendt (1906 – 1975) is populairder dan ooit …
Voor ieder wat waars

Voor ieder wat waars

[MET PODCAST] Rob Wijnberg – Waarheid … is de bril waardoor een samenleving naar de wereld kijkt.” (p.10). Wij gaan door het leven met een scherm in onze hand en een boodschappentas aan onze arm.” (p.115) Geloven we nog in …
Verslaafd aan ons eigen gelijk

Verslaafd aan ons eigen gelijk

Lammert Kamphuis – “In plaats van onze onwetendheid te accepteren en ermee te leren leven, houden we wanhopig en niet gehinderd door al te veel zelfreflectie vast aan ons eigen gelijk.” (p.49) Pleidooi voor perspectivistische lenigheid. Bekruipt jou soms ook …
Waarom we de wereld niet rond kunnen krijgen

Waarom we de wereld niet rond kunnen krijgen

Frank Meester – “De wereld steekt voor ons niet consequent in elkaar. Daar moeten we mee leven. Dat is de menselijke conditie.” (p.13) Hoe het (niet) opruimen van een bureau leidt tot het ‘inconsequentialisme’. Waarom we de wereld niet rond …
Het is aan ons

Het is aan ons

Merlijn Twaalfhoven – “Je raakt vertrouwd met onvoorspelbare en grillige invloeden van buiten en leert navigeren, ook in woelig water. Je wordt onzekerheidsvaardig.” (p108) Elk mens is creatief. Schoonheid, verbeeldingskracht en spel maken ons tot wie we zijn. Waarom besteden …
Pedagogiek: De plicht om weerstand te bieden

Pedagogiek: De plicht om weerstand te bieden

[MET PODCAST] Philippe Meirieu – “We dienen, op paradoxale wijze, het heden op te schorten om de toekomst te laten bestaan.” (p.91) In dit boek gaat in Meirieu op ‘weerstand bieden’ in pedagogische zin: kinderen moeten niet alleen weerstand leren …
De school van je leven

De school van je leven

[MET PODCAST] Ludo Heylen – “Het belang van de kindertijd ligt in de kindertijd en niet bij de volwassene die eruit voortkomt als een economisch product.” (p.10) De huidige maatschappelijke contact vraagt onderwijsmensen die in beweging blijven. Leraren die samen …
Waarom succes een kwestie van geluk is

Waarom succes een kwestie van geluk is

Huub Buijssen – “Als je ieders verhaal kent, oordeel je vaak anders. “(p.220) Als iemand succes heeft, dan schrijven we dat regelmatig toe aan de persoon: hij of zij heeft hard gewerkt, een droom gevolgd, talenten ingezet. Maar die eigen …
Stil de tijd – Pleidooi voor een langzame toekomst

Stil de tijd – Pleidooi voor een langzame toekomst

Joke Hermsen – Een andere interessante kijk op tijd. “Als de verveling je bezoekt, ga er dan in onder. Verdrink erin, ga tot op de bodem.“ (p.29). Geen tijd hebben – dat is een van de fundamentele ervaringen van onze …
Wereldgericht onderwijzen - Biesta in de praktijk

Wereldgericht onderwijzen – Biesta in de praktijk

Eidhof, Janssens en Ris – Helder verhaal over abstracte begrippen van Gert Biesta. Ben je als leraar of schoolleider benieuwd naar manieren om na te denken over jouw pedagogische opdracht en hoe je deze kunt vormgeven? Wereldgericht onderwijzen. Biesta in …
Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen

Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen

Max van Manen – Dwalenderwijs en met pedagogische tact omgaan met kinderen. Het boek van onderwijspedagoog Max van Manen (1942) biedt een verbreding, een verdieping en een verheldering van wat het betekent om met (pedagogische) tact en sensitiviteit in de …

Scroll naar boven