Van Putten & Van der Zee – “Een samenleving die status, macht en inkomen verdeelt op basis van ieders individuele verdiensten bedeelt het onderwijs de taak toe om de toekomstige generatie daarop voor te sorteren.”
Onderwijs voorbij de meritocratie kijkt voor het vraagstuk van prestaties naar het onderliggende meritocratisch ideaal van de eigen verdiensten en stelt dat ter discussie. Het meritocratisch ideaal is weliswaar aantrekkelijk, maar in de huidige samenleving en in het huidige onderwijs is dat ideaal tiranniek geworden. De meritocratie holt de solidariteit uit en ondermijnt de menselijke waardigheid.
Aan de orde zijn vragen als: hoe heeft het meritocratisch ideaal zijn weg gevonden in het onderwijs? Wat is de betekenis ervan voor het werken aan gelijke kansen en waardoor schiet dit haar doel voorbij? Hoe kunnen scholen onderwijs en gelijke kansen realiseren voorbij de meritocratie? Wat zijn bruikbare en relevante alter natieven voor het eenzijdig streven naar eigen verdiensten? Wat hebben onderwijsbestuurders, schoolleiders, docenten en andere betrokkenen daarvoor te doen?
Onderwijs voorbij de meritocratie bevat elf academische bijdragen vanuit de Wetenschappelijke Raad van Verus en zes praktijkbijdragen die de verbeelding over goed onderwijs uitdagen en verrijken. De auteurs laten zich daarbij voeden door bronnen uit filosofie, pedagogiek en theologie.
De bundel is voor moedige mensen in het onderwijs, de samenleving en de politiek
Het boek is via deze link gratis te downloaden https://verus.nl/publicaties/onderwijs-voorbij-de-meritocratie