Ik ben ook een mens

Joop Berding – Opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt

Leraren, of breder: het onderwijs, heeft een zekere ‘luwte’ nodig om, los van de huidige, steeds sterkere economische, politieke en maatschappelijke druk hun werk te kunnen doen. …Maar dan is het ook cruciaal dat leraren uit hun ‘cellulaire’ bestaan breken en aan de samenleving verantwoording kunnen en duren afleggen over waar ze voor staan.” (p.201)

‘Glashelder. Erudiet. Ontroerend.’ – onderwijsfilosofie.nl ‘

Joop Berding presenteert in dit boek op een zeer aansprekende manier drie klassieke denkers over de opvoeding: Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt. Weliswaar zijn zij belangrijke figuren uit een voorbije tijd, maar door de manier waarop Berding ze samen ten tonele voert blijken ze ineens een grote inspiratiebron te vormen voor hedendaagse opvoeding en onderwijs. Is een kind van zichzelf al een sociaal functionerend mens, of moet het daartoe worden opgevoed? Is het onderwijs bedoeld om de wereld te verbeteren? En waaraan ontlenen docenten hun pedagogisch gezag?

Een échte aanrader voor iedereen die graag nog meer aan het denken gezet wil worden over opvoeding en onderwijs.’ – Micha de Winter, hoogleraar pedagogiek

Joop Berding (1954) is pedagoog en publicist.

Deze pagina is gewijd aan mijn boek “Ik ben ook een mens.” Opvoeding en onderwijs volgens Korczak, Dewey en Arendt.

Scroll naar boven