Aan het werk met Hannah Arendt

Joop Berding – “…leraren ‘staan’ voor de wereld, ze presenteren en re-presenteren deze in de school en wijzen het kind op de wereld.” (p. 50)

Het werk van de politiek denker Hannah Arendt (1906 – 1975) is populairder dan ooit. Voor professionals in onderwijs, zorg en sociaal werk was er echter nog geen toegankelijk boek over haar prikkelende en soms controversiële ideeën. Tot nu.

Elk hoofdstuk neemt de lezer mee in een verhaal over concrete mensen en hun dilemma’s. Waarom is het belangrijk dat tussen leerlingen en leraren een gezagsrelatie bestaat? Hoe bannen we gedachteloosheid en meegaan-met-de-stroom uit onze opleidingen? Waarom is ‘eigen kracht’ geen geschikt begrip in onze zorg voor ouderen? De auteurs gebruiken het politieke en filosofische werk van Arendt om hier conceptueel en praktisch grip op te krijgen. Een boeiend en inzichtgevend boek.

‘Deze bundel biedt een prikkelende en toegankelijke toepassing van Arendts complexe ideeën over onze wereld en ons werk. Zeer relevant voor professionals van nu.’ – Joke J. Hermsen

Scroll naar boven